יום האוריינות הבינלאומי שחל היום, ה – 8 בספטמבר, מתמקד השנה ב״תפקיד המחנכים והמורים ובטכנולוגיות למידה ופדגוגיה חדשניות להתמודדות עם משבר הקורונה ומעבר לו״.

UN International Literacy Day 2020

בכמה פינות גיימינג בראש קודמות, הבאתי ממצאי מחקרים בנושא *אוריינות ומשחקי מחשב*. היום זו הזדמנות טובה לשתף בכמה חדשות וממצאים מעניינים, שפורסמו לאחרונה בנושא. 

איך משפיעים משחקי וידאו על עמדות של ילדים וצעירים לגבי אוריינות, התנהגויות ומיומנויות?

תוצאות סקר מקיף שבחן שאלה זו פורסמו לאחרונה בבריטניה. המחקר נערך על ידי הקרן הלאומית לאוריינות, ה – National Literacy Trust בשיתוף  איגוד הבידור האינטראקטיבי הבריטי (Ukie) והוצאת הספרים המכובדת   Penguin Random House 

בסקר השתתפו  4,626  צעירים בגילאי 11 עד 16 מרחבי בריטניה שנערך בין החודשים נובמבר- דצמבר 2019.  בנוסף, נערך בקרב 3,817 צעירים בגילאי 11 עד 18 וסקר בקרב 826 הורים לצעירים בקבוצת גיל זו, במהלך הסגר בשל משבר הקורונה, כדי לתעד את השינוי בהתנהגויות הצעירים סביב משחקי וידאו ואוריינות. הסקר נערך בחודש מאי עד תחילת יוני 2020. סה"כ השתתפו בו 8,443 ילדים ובני נוער.

https://youtu.be/MiHj0HlweFA
השתתפו בסקר שלנו: הורים, ילדים וגיימינג

להלן 10 מסקנות מרכזיות לגבי משחקי וידאו ילדים ואוריינות:

1. משחקי וידאו מספקים לילדים צעירים דרך חדשה לקריאה ולשיפור הביטחון העצמי במיומנויות הקריאה

ארבעה מתוך חמשה (79.4%) צעירים שמשחקים במשחקי וידאו קוראים חומרים הקשורים למשחקי וידאו לפחות פעם בחודש, כולל תקשורת בתוך המשחק (39.9%), ביקורות ובלוגים (30.5%), ספרים (21.8%) ומעריצים בדיוניים ( 19.4%).

אחד מכל שלושה (35.3%) צעירים שמשחקים במשחקי וידאו מאמינים שמשחקי וידאו הופכים אותם לקוראים טובים יותר.

2. משחקי וידאו יכולים לעודד יצירתיות בקרב ילדים צעירים באמצעות כתיבה

שלושה מתוך חמשה (62.5%) צעירים שמשחקים במשחקי וידיאו כותבים משהו שקשור למשחקי וידאו פעם בחודש, כולל סקריפטים של משחקי וידאו (27.5%), עצות לעזור לשחקנים אחרים (22.1%), מעריצים בדיוניים (10.8%) ובלוגים. או ביקורות (8.0%).

3. משחקי וידאו יוצרים עבור ילדים חוויות "התמעות" (באנגלית immersion) של "להיות בתוך" הסיפורים

4.  משחקי וידאו משותפים מהווים חוויה תרבותית ומסייעים לבניית תקשורת חיובית עם חברים ועם בני משפחה

שלושה מתוך ארבעה (76.3%) צעירים מדברים עם חבריהם על משחקי וידאו לעומת 3 מתוך 10 (29.4%) שדנים בספרים. ילדים צעירים דיווחו כי משחקי וידאו עוזרים להם לבנות קשרים חברתיים 'בחיים האמיתיים' וגם אונליין ברשת.

בנים נוטים יותר לשחק משחקי וידאו מאשר בנות (95.6% לעומת 65.2%). כמעט פי שניים מבנים מאשר בנות אמרו שהם שוחחו עם בני משפחה וחברים במסגרת משחק משחק וידאו במהלך הסגר בבריטניה עקב משבר הקורונה (70.5% לעומת 39.7%).

5. משחקי וידאו תורמים ומגבירים האמפתיה לאחר

שניים מתוך שלושה (65.0%) ממשתפי הסקר הצעירים אומרים שמשחקי וידאו עוזרים להם לדמיין שהם מישהו אחר.

6. משחקי וידאו עוזרים להתמודד עם מתח או לברוח ממתח ורגשות קשים ותומכים בשְׁלוֹמוּת הנפשית (באנגלית well-being) שלהם, במיוחד על רקע משבר הקורונה

ילדים צעירים רבים דיווחו כי משחקי וידאו עוזרים להם להתמודד עם מתח או לברוח ממתח ורגשות קשים

יותר ממחצית (55.6%) מההורים אמרו שילדם שוחח עם המשפחה והחברים במסגרת משחק משחק וידאו במהלך הנעילה. הסגר והבידוד החברתי הכפוי עקב משבר נגיף הקרונה.

שלושה מתוך חמשה (59.6%) הורים חשו שהתקשורת עם המשפחה והחברים במסגרת משחק משחק וידאו בזמן הסגר עקב משבר הקורונה מועילה לרווחתו הנפשית של ילדם בתקופה זו.

7.  משחקי וידאו מגבירים בעיקר המעורבות של בנים ושל אלה שאינם אוהבים כלל לקרוא. מחזקים עבורם את אוריינות הקריאה.

אחד ממצאי המחקר המעניינים שדווחו על ידי החוקרים הוא ששלושה מתוך ארבעה (73.1%) ילדים שלא אוהבים כלל לקרא, אומרים שמשחקי וידאו עוזרים להם להרגיש יותר חלק מסיפור מאשר לקרוא טקסט בספרים.

בנוסף, על בסיס מחקרים שערכתי בעצמי בנושא (לינק למחקר), משחקי וידאו, ובמיוחד משחקי תפקידים מרובי-משתתפים מקוונים, כמו רוּנסְקֵייפְּ ו- מיינקראפט:

8. משחקי וידאו משפרים כישורי השפה האנגלית כשפה שניה

9. משחקי וידאו משפרים מיומנויות וכישורי המאה ה-21 הנדרשים בעולם העבודה העתידי

10. משחקי וידאו מספקים לצעירים מיינדסט – ארגז כלים מחשבתי משחקי, שמכין אותם לעתיד כאוטי ומשבש במשבר הקורונה ומעבר לו.

GameOn!

2023 © juloot ד''ר אלחנן גזית כל הזכויות שמורות. אין להעתיק, לשכפל או להשתמש בחומרים מאתר זה ללא קבלת אישור מראש ובכתב. | תנאי שימוש ותקנון | מדיניות פרטיות | גילוי נאות | Start Play your Life™ and logo are registered trademarks of juloot. All other trade marks are the property of their respective owners.