על מִשְׂחָק, משחקי וידאו וגיימרים

בואו נכיר כמה מושגים מרכזיים: משחק, משחק וידאו ומה ההבדל ביניהם?

מה זה מִשְׂחָק?

למילה "משחק" בעברית שמקורו בשורש ש.ח.ק קיימות שתי מילים בשפה האנגלית Game ו – Play.

למשחק במובן פליי באנגלית (Play) יש תפקיד חשוב בהתפתחות האדם. מקור המשחק בממלכת החי. גם חיות משחקות. במאמר בספר החיה הקוגניטיבית (2002) שכותרתו "משחקי מלחמה וידע שיתופי" מציין החוקר פייליס שבממלכת החי משחקים הם עניין של חיים או מוות, דבר רציני מאד.

עבור החיות והפרטים הצעירים המשחק מהווה כלי ללמידת דרכי הישרדות וצייד. עבור החיות הבוגרות למשחקים יש שלושה תפקידים עקריים: דרך להעביר מיומנויות הישרדות וצייד לדור הצעיר, אמצעי לללמוד על יכולות היריב במלחמה על הזיווג הבא, ודרך לקבוע את הדומיננטיות והמיקום ההירארכי של הפרט בקבוצה. במשחק האבולוציה המנצחים הם אותם אלה בעלי כישורי ההשרדות הטובים ביותר שלמדו דרך המשחק שזוכים המשכיות באמצעות העברת הגנים שלהם לדורות הבאים.

כישורי הציד, התקשורת בין הפרטים בקבוצה והאסטרטגיה שהם מפעילים באים לידי ביטוי בסרטון של שצילמתי בשמורת טבע באפריקה שבו הצלחתי לתעד קבוצת לביאות ואריה בצייד עד הקיל KILL

בהמשך הספארי בשמורת הטבע, פילפילון אחד המחיש לי יותר מכל את העקרון העומד בבסיס גישת החשיבה המשחקית Gameful Mindset שפיתחתי והוא:

We are born to play

Elhanan Gazit

הסרטון מראה את יכולתו של הפילפילון לשחק באופן ספונטני עם חבר פילפילון  סוג של "האבקות" גוף אל גוף, לשחק "תופסת" עם הציפורים על שפת הנהר. יכולת זו מצביעה על מאפייין המשותף הבסיסי שקיים בינינו בני האדם לבין הפילים והיא:  "נולדנו לשחק".

המשחק מהווה חלק מהדי.אן.איי שלנו מלידה.

אפלטון על משחק
אפלטון על משחק

סרטון בהילוך מהיר של התינוק בן תשעת החודשים ממחיש עד כמה המשחק כמו גם החקירה והסקרנות טבוע בנו מלידה:

הפסיכואנליטיקאי הידוע דונלד ויניקוט, מתייחס בספרו משחק ומציאות (1971) למשחק כדבר גדול הרבה יותר מאשר שלב בהתפתחות הנפשית התקינה של האדם. לדעתו, המשחק (במובן PLAYING באנגלית) מאפיין את כלל ההתפתחות האנושית. הוא עומד בבסיס האומנות והיצירתיות, והתרבות עצמה היא וריאציה של המשחק "יש התפתחות ישירה מתופעות מעבר למשחק, וממשחק אל משחק משותף, וממנו אל חוויות תרבותיות". (שם, ע"מ 77).

משחק במובן גיים (Game) הוא פעולה מכוונת מטרה תחרותית המתבצעת במסגרת חוקים מוסכמים.

אלחנן גזית

מה זה משחקי ווידאו (או מִּשְׂחָקִים דיגיטליים)?

יש יותר מהגדרה אחת למשחק וידאו. ההגדרה שאני הכי מתחבר אליה היא ההגדרה של פרופ' מארק אוברמס (2011), פרופ' להנדסת תוכנה הולנדי. אוברמרס פיתח את תוכנת "גיים-מייקר" לילדים ובני נוער בכדי שילמדו בדרך משחקית את יסודות התכנות. הגדרה שלו שמה את האדם במרכז ולא מתמקדת בטכנולוגיה שכידוע לנו משתנה כל הזמן:

"משחק דיגיטלי מוגדר כתוכנת מחשב בה שחקן אחד או יותר מקבלים החלטות תוך כדי שליטה באובייקטי המשחק ומשאביו במרדף אחר השגת מטרה וניצחון".

מארק אוברמרס (2011)

HADO – Augmented reality game | Credit: Meleap Inc. Japan

גיימר הוא מִשְׂחֲקָן, גיימינג זה מִשְׂחֲקָנוּת

[עדכון] בחודש ינואר 2019 האקדמיה ללשון עברית אישרה כמה מילים חדשות: מִשְׂחֲקָן (גיימר באנגלית) הוא חובב נלהב של משחקי מחשב ומשחקי חוזי (וידאו-גיימס באנגלית) המרבה לשחק ולעסוק בהם.

כפועל יוצא מכך, גיימינג ו- גיימרים באנגלית זה מִשְׂחֲקָנוּת ומִשְׂחֲקָנִים בהתאמה בשפה העברית.

האקדמיה ללשון עברית ציינה בהודעתה כי תהליך קביעת המילים החדשות נעשה בשיתוף הציבור והגולשים ברשתות החברתיות. המילה 'מִשְׂחֲקָן' קיבלה מספר רב יותר של קולות לאחר שהועלתה כהצעה מול המילה 'משחקאי'. עקבתי אחרי הדיונים הסוערים בנושא על קיר (וול, באנגלית) של האקדמיה ללשון עברית בפיייסבוק

מה תהיה החלופה העברית לגיימר?
מה תהיה החלופה העברית לגיימר קרדיט האקדמיה ללשון עברית 16 באוקטובר 2018

אני סבור שהיה צריך לאמץ את המושג גיימינג וגם את הנגזרת שלו גיימר לתוך השפה העברית.

Gaming vs. Playing

גיימינג GAMING ופלייינג PAYING באנגלית אינם רק שמות תואר. הם גם פעלים שמציינים פעולה לאורך זמן, משהו תהליכי ומתפתח. על כך עמד כבר בשנות השבעים של המאה הקודמת, הפסיכואנליטיקאי דונלד ויניקוט, שהתייחס בספרו משחק ומציאות למושג פליי ולפעולה PLAYING:

"המשחק הוא חוויה, חוויה יצירתית תמיד, שהוא חוויה ברצף מרחב-זמן, צורה יסודית של לחיות [ במובן LIVING].". – דונלד ו' ויניקוט (1971) משחק ומציאות.

מִשְׂחֲקָנוּת המילה שטבעה האקדמיה ללשון עברית, אינה מתייחס לשני פעלים אלה. בכך המילה שנקבעה מרדדת את משמעות הדינמית והתהליכית שטמונה בגיימינג ופלייאינג GAMING , PLAYING

האקדמיה ללשון עברית לא קיבלה את דעתי ואת דעת רבים וטובים כמו חיים שפיר ממציא המשחק המצליח טאקי. בדף הפייסבוק של האקדמיה ללשון עברית חיים כתב:

"המילה גיימר נוצרה כדי לבטא את ההבדל בין פלייר – שם תואר למי שפעיל במשחק ספיציפי, לבין גיימר – מי שתחביבו הוא פעילות משחקית במגוון רחב של משחקים. בעברית, פליי ו-גיים מבוטאות באמצעות אותו השורש ש.ח.ק ולכן לא ניתן לבטא את האבחנה המהותית הזאת על ידי מילה יחידנית הגזורה ממנו. לפיכך, הייתי מציע לאקדמיה (מילה לועזית), לאמץ את המסמן ״גיימר״ אל חיקה של השפה העברית כשם שנעשה עם מילים כמו טלפון, טנק, בר וגם המילה אקדמיה שטרם מצאה חלופה ציונית הולמת. ובנוסף, אני מצטרף למי שטען שגיימר (באנגלית) הוא מושג ושם תואר מאגד לקהילה בינלאומית וניסיון לעברת את שם התואר הזה פועל בניגוד גמור למהותו של המושג."

חיים שפיר, ממציא משחק הטאקי

מה דעתכם?

ציטוט המאמר על פי כללי ה – APA:

גזית, א'. (182015, 18 באפריל). מה ההבדל בין משחק לבין משחק וידאו?. [הודעה בבלוג ד"ר אלחנן גזית – גיימינג בראש]. אוחזר מתוך: https://www.gamefulheroes.co.i

ד"ר אלחנן גזית מרצה, יועץ וחוקר גיימינג, מטאוורס וחדשנות דיגיטלית. מומחה להתנהגות משתמשים ולמידה בסביבות מציאות מדומה ומשחקים. יוצר ומגיש את הפודקאסט 'גיימינג בראש' ומנהל קהילה בינלאומית MetaYeda.

ד"ר אלחנן גזית - גיימינג בראש

להזמנת הרצאה (גם מקוונת בזום:) | לקביעת פגישת ייעוץ | הרשמו לערוץ יוטיוב | האזינו לפודקאסט גיימינג בראש בכל זמן ובכל אפליקציית הסכתים שתבחרו | גילוי נאות | פייסבוק | אהבתם את הפוסט? הרשמו לניוזלטר MetaYeda

2023 © juloot ד''ר אלחנן גזית כל הזכויות שמורות. אין להעתיק, לשכפל או להשתמש בחומרים מאתר זה ללא קבלת אישור מראש ובכתב. | תנאי שימוש ותקנון | מדיניות פרטיות | גילוי נאות | Start Play your Life™ and logo are registered trademarks of juloot. All other trade marks are the property of their respective owners.