מהם עשרת עקרונות עיצוב משחקיות?

ד"ר אלחנן גזית על מה זה פליידגוגיה? מה זה מודל משחוק לשם למידה? מהם עשרת עקרונות עיצוב משחקיות. בתוך 'דור הגיימינג' (ספר בהכנה).

מה זה פליידגוגיה ומהו מודל משחוק לשם למידה?

פליי-דגוגיה זה שילוב של עקרונות משחקיים עם פדגוגיה לשם למידה. 

המושג טכנו-פליידגוגיה שטבעתי כולל גם טכנולוגיות מתפתחות כמו גיימינג, מטאוורס, מציאות מדומה/ רבודה/ משולבת בחינוך.

עקרונות יסוד:

  • טכנו-פליידגוגיה אינה מתמקדת בטכנולוגיה אלא מציבה את הלומד במרכז. 
  • טכנו-פליידגוגיה מתייחסת לשונות הבין-אישית שמובנת בנו. 

היכולת להעניק למידה מותאמת אישית היא אחד המפתחות ללמידה והבניית ידע ברמה גבוהה של מערכות מורכבות.

המצפן הטכנו-פליידגוגי שפיתחתי מאפשר למורים, מחנכים ומפתחי הדרכה לבחון באיזה מידה היישום או פעילות ההוראה וההדרכה מניעה ללמידה בהנאה.

בין עם זה תלמידים בכיתה, עובדים בארגון, משתמשים באפליקציות או חניכים בקורס, המצפן המשחקי מאפשר לבחון את תכנון מסע הלומדים במרחב הלמידה במשקפי מנועי המוטיבציה הפנימיים.

מצפן לבחינת מצב רצוי מול מצב מצוי. באיזה מידה הפעילות מספקת את הצרכים הבסיסיים של הלומדים הדלק שמניע את חמשת מנועי המוטיבציה הפנימיים?

AUTONOMY אוטונומיה

COMPETENCE מסוגלות

RELATEDNESS שייכות

PURPOSE התאמה עם המטרה

EPIC MEANING עשיה למען מטרה כבירה שהרבה יותר גדולה ממני עצמי.

 

איך משתמשים במצפן משחוק לשם למידה

בחנו את הפעילות שפיתחתם ושאלו את עצמכם:

באיזה מידה בסרגל של 1-5 (כשהספרה 1 מייצגת רמה נמוכה מאד, ו-5 מסמלת רמה גבוהה מאד) אתם מצליחים ליישם את מודל 10 ממ"ים של עקרונות עיצוב משחוק?

*שלושת מנועי המוטיבציה הפנימיים הראשונים מהווים את הבסיס לתיאוריית SDT Self-Determined Theory של דסי וריאן (Deci & Ryan, 1985;2000).

תרשים: מצפן משחוק לשם למידה - 5 מנועי המוטיבציה הפנימיים - מצפן משחוק לשם למידה (גזית, 2017)
מודל משחוק לשם למידה 360 -חמשת מנועי המוטיבציה הפנימית (גזית, 2017)

מהם עשרת המ"מים של עיצוב משחקיות?

השימוש במצפן נעשה באמצעות מודל עשרת מ"מים של עיצוב משחקיות שפיתחתי. ישנם למעלה ממאה מנגנונים ומכניקות משחקיות כשמפתחים משחק video game , אפליקציית משחק game app , יישום גיימיפיקציה gamification או משחק עם תכלית serious game.

אושיות כמו ד"ר ג'סי של ופרופ' אריק צימרמן  שאותו פגשתי בכנס בישראל בשנת 2007 כבר כתבו על כך  ספרים. הנה שניים מומלצים:

Rules of Play: Game Design Fundamentals

  The Art of Game Design: A Book of Lenses

 

המודל שפיתחתי נועד לפשט ולארגן את כל אותם מנגנונים ומכניקות המשמשים מפתחי משחקים ואפליקציות גיימיפיקציה. פיתחתי את המודע על בסיס נסיוני רב השנים בהנחיית פרויקטי פיתוח משחקים וסימולציות (אחרי מאה הפסקתי לספור) ועל בסיס נסיוני כיועץ לארגונים, חברות הייטק, סטארטאפים ומוסדות חינוך ואקדמיה.

 

10 עקרונות עיצוב משחקיות

עיצוב מסע המשתמש/ לומד/ עובד או לקוח (להלן השחקנים) במרחב משחקי/ לימודי/הדרכתי:

מחוון לעיצוב מסע המשתמשים (להלן השחקנים) במרחב משחקי לשם למידה, הדרכה או שיווק ופרסום:

1# מעצים את השחקן/ משתתף

באיזה מידה המרחב המשחקי/ למידה מהונדס ליצירת פעלנות יזמת Gamer's agency?

באיזה מידה הוא מעצים תחושת האוטונומיות והמסוגלות העצמית של השחקנים?

2# מאתגר

באיזה מידה המרחב המשחקי מאתגר את השחקנים?

3# מותאם לשנות הבין אישית/ סוגי שחקנים

באיזה מידה הפעילות מתייחסת לשונות הבין-אישית ולחוזקות של השחקנים?

4# מטרות

האם הפעילות כוללת מטרות ברורות, ברות-השגה ומדידות לשחקנים?

5# משימות ושלבים

באיזה מידה המשימות והשלבים מהונדסים כך שהם מתאימים לרמת הידע והמיומנות של השחקנים?

6# משוב מיידי

באיזה מידה ניתנים משובים מידיים לשחקנים שמעודדים אותם להשאר בלולאת המשוב, להתפתח ולא לעזוב? באיזה מידה מערכת תגמולים מספקת תגמולים שאינו בגדר עיטוריישן בלבד?

7# מגוון, מסקרן

האם הפעילות היא חלק ממרחב למידה מגוון שכולל הפתעות ואתגרים?

8# מחבר ויוצר תחושת שייכות

באיזה מידה המרחב המשחקי כולל אתגרים שמחברים בין השחקנים ומחיייבם לעבודת צוות ושיתוף פעולה?

9# מאפשר להכשל

כשלון הוא הצלחה. מטעויות לומדים הכי הרבה וזה חלק מהחשיבה המשחקית. חשוב לא לעצב מצבי  GAME OVER במרחב המשחקי שמפתחים.

10#מסתגל בזמן אמת

באיזה מידה המרחב משחקי מסתגל בזמן אמת לשחקן (משתמש/ לומד/ מתאמן / לקוח)?

10 עקרונות משחקיות (גזית, 2017)

שימו לב!  טכנולוגיות גיימינג, מציאות מדומה/ רבודה/ משולבת אינן פתרון קסמים אלא רק האמצעי להשגת המטרה.

.

ציטוט הפוסט על פי כללי ה – APA:

גזית, א' (2023, 2 במרץ). מהם עשרת עקרונות עיצוב משחקיות? [הודעה בבלוג גיימינג בראש – ד"ר אלחנן גזית]. אוחזר מתוך: https://www.gamefulheroes.co.il

הזמינו כעת

רוצים הרצאה מרתקת למנהלים ועובדים על גיימינג, מטאוורס וחדשנות? הגעתם למקום הנכון
2023 © juloot ד''ר אלחנן גזית כל הזכויות שמורות. אין להעתיק, לשכפל או להשתמש בחומרים מאתר זה ללא קבלת אישור מראש ובכתב. | תנאי שימוש ותקנון | מדיניות פרטיות | גילוי נאות | Start Play your Life™ and logo are registered trademarks of juloot. All other trade marks are the property of their respective owners.